PaTrYcK ha scritto:
Prima di risponderti dimmi cosa ne pensi del "problema al monitor
Penso che prima di regolareil monitor dovresti riparare la scheda
Prova a regolare i trimmer di linearità e vedi cosa succede.
In ogni caso tieni presente che in un monitor di 30 anni probabilmente i trimmer sono ossidati (se poi sono quelli a lamella aperti...) e alcuni elettrolitici sono scarichi.
Se riesci a risolvere il problema con l'aggiustamento dei trimmer bene, altrimenti preparati ad una bella revisione dell'elettronica del CRT.
Mi e' stata suggerita da un tecnico che ne riparava parecchie anni or sono...
Complimenti alla memoria sulle memorie del tecnico, io ci aggiungo questo:
TESTING RAM
+---------------------------------------------------------------------------.
To fix Space Invaders family of game boards, first remove ALL the game
ROMs, then turn the game on. You should see a repeating pattern of a thin
and fat lines across the screen. Next close the Slam switch for a moment,
this pattern should change, but still be solid lines (thin or fat doesn't
matter, but they repeat). Now if any lines are flickering, or there are
dots on the screen that are sometimes covered by lines but reappear when
you "Slam" the switch, then you defiantly have RAM problems. Next, try
momentarily shorting pin #7 of each RAM chip to ground until you find the
one(pair) that when shorted either make solid the flickering line or cover
the dots. Now you just have two suspects to replace. Sub one at a time,
then alternate. It is only one of the two Ram chips that share the pin #7
output that should be bad.
Any of the following are suitable RAM replacements:
AM9060, D2107C, UPD411, MM5280, TMS4060
If you've got a completely blank screen with all of the ROMs removed,
then you have a more root cause of your problem than just bad RAMs. Check
your clock generation circuitry with a scope first; have you checked the
power supply yet? Also try swapping out the 8080; it should be socketed.
Vedendo il pattern della tua scheda credo sempre di più che il problema sia nella generazione dei sync.